Tuesday, February 28, 2012

Bijak Memilih @ Handle Objection


Salah seorang UTC saya bertanya "Apa kita nak jwb kalau org tanye..'apsal ko wat UT company Ca Ya Nun Alif..??mcm dah tk de yg lain..malas aku nak invest ngan ko'..sedih tau kak..belum apa2 da kena shoot.."

Hahhh..!!kesian agent akk kan..agent code pun belum dapat..hehe..

Untuk menjadi seorang UTC yg SRH..sincere, respect, helpful ..!! kita mestilah bijak mengawal keadaan & menjawab persoalan2 daripada prospeks..so..apa yg paling penting disini adalah :

1- NIAT..!!

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه

Maksudnya: “Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya”.Hadis Sahih Bukhari dan Muslim

Sebagai seorang yg baru memulakan langkah serta menceburi bidang yg ini..tolong betulkan NIAT..tidak dinafikan INCOME sebagai UTC sgt memotivasikan kita utk menceburi bidang ini..namun..segala niat yg dipasakkan kerana Allah lebib berkat & membuahkan hasil utk dunia & akhirat..jgn lupa kan pencen kubur setiap kali kita melakukan sesuatu..fikirlah bahawa kita sedang berjihad ke jalan Allah melalui saluran Perancangan Kewangan Islam..Allah akan bantu kita klu niat kita semata-mata kerana Allah..kita juga semakin yakin dgn apa yg kita lakukan walaupun kadang kala kita kurang berjaya..

Jadi ini adalah nasihat pertama saya kepada my new biz partner..betulkan NIAT & setting mind bahawa kita sedang berjihad ke jalan Allah..

2.IKHLAS..!!

Ikhlas tidak boleh dilihat, dipegang, namun boleh dirasai..apabila kita berjumpa dgn sesiapa sahaja..ikhlas kan hati & fikir "APA KITA BOLEH LAKUKAN UNTUK MEMBERI MANFAAT KEPADA MEREKA"..walaupun bukan dalam bentuk material, namun perkongsian ilmu juga boleh memberi manfaat..kongsikan kemahiran & ilmu kita tentang UT..samada kita close atau tidak itu akan menjadi perkara ke-2 sekiranya hati kita sudah dibajai dengan keikhlasan..

3.HORMAT..!!

Amalkan sikap hormat menghormati..bak kata Prof Dr Muhaya "salah satu prinsip yg perlu kita pegang untuk hidup tenang ialah : HORMATI SEMUA MAKHLUK ALLAH.."..so, kita perlu tanamkan sikap saling menyayangi & menghormati tidak kira pangkat atau darjat..kalau kita hormat orang, orang juga akan hormati kita..perbaiki tutur kata, buang sifat suka mengata, hindari golongan yg banyak sangat berkata-kata terutama kata-kata yg tidak memberi manfaat..Jauhi sikap yg suka memandang rendah kepada orang lain..jgn kerana orang lain itu tidak bertudung kita terus mengatakan nya salah..kita perlu tukar cara kita berfikir "kasihan dia tidak bertudung kerana mungkin ceteknya ilmu yg dia miliki, namun kita yg kononnya berilmu tapi masih mempunyai dosa yg banyak.."tolong tgk tudung sendiri..baru kita tak nampak apa ada kat tudung orang lain..Prof Muhaya..

4.Membantu..!!

Dalam NLP (Neuro Linguistic Programming) Training bersama Pak Haikal, beliau ada bertanya kan soalan kepada peserta "Siapakah orang yg bertuah..??"..tidak ada seorang pun yg boleh menjawab dengan tepat..& jawapan nya adalah "Orang yg bertuah adalah orang yg pagi2 ada orang datang & minta tolong drpd nya.."..so..utk menjadi org yg sentiasa bertuah..banyak2 lah membantu org lain..dlm UT kita dengan mudah dapat peluang utk membantu org hari2..focuskan perjalanan kita hari2 bertemu prospek client adalah perjalanan yg membawa tuah..

Huhhh..panjang berjela membebel barulah jawab soalan my UTC tadi..camner nk handle bile org ckp camtu..senang jek..

ANDA : ooo..itu pendapat peribadi encik ker..??bole saya tau encik guna kereta apa..?

CLIENT : Hyundai jek..

ANDA : ooo..ingatkan guna Proton jek..sbb setahu saya Hyundai ni bukan org Melayu punya kan..?? 1 lagi, biasanya kalau berbelanja barang2 dapur encik prefer pegi TESCO, GIANT, or kedai Pak Abu sebelah rumah ye..??

CLIENT : TESCO, GIANT la murah..

ANDA : tapi tempat2 tu Melayu punya ker..??sekarang ni camni la..kite sanggup berbelanja ke Tesco or Giant kerana kita nak kan harga yg lbh murah..so, kita terlalu berkira in term of value of money..so, salah ker kita growth our money utk dpt kan performance yg lbh baik w/pun bukan dgn company Melayu..namun masih Syariah Compliant..kita melabur & memilih kerana bangsa ke agama..??

Jawab lah dgn bahasa yg sgt lembut & cara yg sgt profesional, elakkan perbalahan sewaktu sesi soal jawab ye..Semoga dapat dijadikan manfaat..


No comments:

Post a Comment