Thursday, February 16, 2012

Transformasi Sahsiah - Berani Berubah (2)



sambungan..Berani Berubah..

Berubah dari seorang yg pemalu & tidak peramah kpd seorang yg sangat peramah & berani menghadapi segala situasi
..antara kemusykilan yg sering sy dengar "segan la..sy tak pandai ckp..malu..tk ramai kawan.."..
  • kali pertama anak sulung sy melangkah kan kaki ke sekolah..selama 1 minggu dia menangis..tp sy paksa & tabahkan hati utk tinggalkan dia di sekolah tanpa mempedulikan rintihan nya..akhirnya setelah seminggu dia berhenti menangis & sentiasa ceria bila ke sekolah..agaknya kenapa ye..??perlukah sy berhenti menghantar dia ke sekolah pabila mendengar rayuan nya utk tidak ke sekolah..??apa akan jadi pd masa depan nya..??sebagai manusia biasa, kite tidak lari dr merasa tidak selesa kpd rutin harian yg baru..contohnya : kita malu bile berhadapan/berjumpa org yg kite tk kenal..kite sukar utk mesra dgn org yg sekali sekala kite jupe..NAMUN..tuntutan kerja sebagai UTC, kite perlu berhadapan dgn org..kite perlu approach client..kite perlu buang perasaan malu..apa yg kite malukan sebenarnya..??adakah kite melakukan maksiat..??bukankah kite mengajak org ke arah kebaikan..menyimpan & merancang kewangan secara Islam..!!
  • sebenarnya kite hanya kurang selesa dgn sedikit perubahan tersebut..teruskan berubah..buang semua perasaan takut & malu..kalau anak sulung sy terus takut & dibelenggu perasaan malu..mungkin dia tidak bersekolah hingga sekarang..tugas sy..bantu dia utk belajar bergaul & meningkatkan keyakinan diri..perlahan-lahan dia akan menjadi lebih terbuka..akhirnya sekarang..setelah 2 tahun di kindergarten..dia ke sekolah rendah dgn semangat & perubahan yg sgt ketara..dilantik menjadi seorang Ketua Kelas pd usia yg sgt muda berbanding rakan2 sekelas yg lain (dia baru 6 tahun darjah 1)..kite harus bantu diri kite utk keluar dr belenggu tersebut..kite skrg mungkin berada di "comfort zone"..tolong keluar utk menjadi seorang "KETUA KELAS" seperti anak sy..BERUBAHLAH..!!hanya kite yg akan menentukan dimana kite akan berakhir..ubah cara hidup kita..tingkatkan kualiti kehidupan utk mencari redha Allah..
Berubah ke arah yg lebih POSITIVE..antara yg sering menjadi rungutan.."susahnya nak cari org..sume org da tahu & da invest laa..slow la investment ni..tak de masa la nak cari org & mcm2 lagi"..
  • sikap & fikiran negative hanya akan menyekat kemaraan semangat yg sedang membara..kite selalu dgr org kata "bukan senang nak senang..bukan susah nak susah"..apa yg perlu kite lakukan mudah sahaja..buang perkataan "susah..tapi..kalau.." perkataan ini akan mendorong kite utk tidak redha terhadap apa yg terjadi..
  • Rasulullah s.a.w sendiri pernah bersabda, "kalau mahu kenal seseorang itu maka kenalilah kawan-kawannya".. oleh itu sekiranya kite memilih kawan yang positif, bergaul dengan mereka yang berjaya, banyak berbincang tentang apa yang mahu dicapai dimasa hadapan, pastinya ia akan mempengaruhi pemikiran dan tindakan harian kite., pastinya kite turut terdorong untuk mencapai kejayaan dalam hidup kite pula.. Mereka yang gagal hanya akan mampu menceritakan kisah-kisah kegagalan mereka sedang mereka yang berjaya pula akan menceritakan kisah-kisah kejayaan mereka..

    Untuk berjaya kite perlu berkawan dengan mereka yang telah berjaya..belajar dari pengalaman dan pengetahuan mereka..belajar tentang cara mereka membentuk personaliti dikalangan masyarakat.,orang yang berjaya selalunya mempunyai personaliti dan karisma yang mengkagumkan..personaliti dan karisma ini bukannya semula jadi sebaliknya mereka berusaha membinanya..kalau mereka boleh, kite juga boleh melakukannya..namun begitu.,kite perlu menjadi diri kite sendiri..hindarilah sikap hipokrit yg hanya akan memusnahkan keyakinan org pada diri kite..

Berubah & tingkatkan kualiti supaya menjadi seorang mukmin sejati..untuk menjadi mukmin sejati..1- Ikutilah perintah al-Quran. 2- Teladani sunnah Rasulullah SAW. 3- Contohi perilaku para sahabat dan orang2 yang baik (alim ulama)..Tekad kan niat utk berjihad ke jalan Allah SWT..wallahualam..

No comments:

Post a Comment