Thursday, February 9, 2012

Unit Amanah - Basic

Unit amanah tu ape eh..??unit trust la..ehh..unit trust tu camner..??hahhh..antara soalan2 yg perlu dijwb dgn TERANG & JELAS bile org yg tak biase dgr psl UT tnye kite.
  • Unit Amanah adalah skim pelaburan kolektif.(kumpul2 duit dr setiap pelabur then dilaburkan laa..).Duit yang dikumpul tu dilaburkan oleh pengurus dana dalam pelbagai jenis saham, bon, atau sekuriti lain dalam pelbagai perkadaran bergantung kepada objektif dana..(setiap syarikat unit amanah tu ade fund manager yg akan labur kan duit tu semua dlm pelbagai kaunter di BSKL)..
  • Pendapatan yang diperolehi melalui pelaburan dan peningkatan modal akan diberi kepada pelabur melalui agihan/dividen.Agihan diberi berpandukan bilangan unit yg dimiliki oleh setiap pelabur sewaktu agihan di isytiharkan.(so setiap pelabur memperolehi kadar agihan yg berbeza..bergantung kpd unit yg ada)..
  • Kebanyakan dana unit amanah di Malaysia adalah dana terbuka (kite bole jual unit kite bile2 mase & pelabur lain juga bole membeli sebanyak mana & bile2 mase sahaja unit yg dikehendaki)..ini menjadikan dana unit amanah adalah pelaburan yg sangat cair (mudah tunai).
  • Pelaburan awal boleh dibuat dengan hanya RM1, 000 dan bile ade duit lebih bole la beli unit tambahan atau melabur jumlah tetap mengikut jadual tetap secara bulanan (monthly) melalui akaun bank (wat standing instruction) sebanyak min RM100..so., unit amanah adalah pelaburan yang paling sesuai untuk orang biasa kerana ia menawarkan peluang untuk melabur dalam pelbagai portfolio dan diuruskan secara profesional oleh pengurus2 dana yg jgk profesional..
  • Keuntungan unit amanah ada 2 :
  1. Kenaikan Harga (bila kite jual pada harga tinggi atau bile bond matang).
  2. Pendapatan dari Agihan/Dividen yg diisytiharkan oleh syarikat pengurusan unit amanah.
Yang lain2 kite share nati ye..penat plak petang2 nihh..:-)

No comments:

Post a Comment