Wednesday, December 14, 2011

Kecewa VS Berlapang Dada..

Alhamdulillah..

Kecewa..??ya..byk perkara dunia akan mengecewakan kita..nape eh kite perlu kecewa..??bukankah lebih baik kite berlapang dada..

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sememangnya manusia adalah sejenis makhluk yang banyak protes dan bantahan mereka.” (Surah Al-Kahfi, ayat 54)

Sebagai mukmin sebenar..kite mestilah yakin setiap kurniaan Allah SWT sama ada nikmat atau ujian adalah satu kebaikan buat kite..setiap insan mempunyai keperluan tersendiri yang hanya diketahui oleh Allah SWT demi kebaikan mereka.

Hadis dari Jabir Bin Abdillah menyebut: “Tidak wajar bagi seseorang itu meninggal melainkan dia sentiasa bersangka baik dengan Allah SWT.” (Hadis riwayat Muslim). Baginda juga menyebut yang bermaksud: “Allah SWT sentiasa memerhatikan prasangka seorang hamba terhadap segala kurniaan-Nya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)..
Penjelasan daripada Allah SWT sudah cukup untuk kita fahami segala ketentuan Allah SWT dan betapa bahaya mereka yang bersangka buruk terhadap-Nya..

Pernah tak anda terfikir.."Allah tidak adil..Allah tak bg apa yg kite nak..asik org lain je yg dpt..??"huhhh..

Ya Allah ampunkan aku..

Allah berfirman “ Aku bergantung prasangka hamba-Ku kepadaKU,apabila ia berprasangka baik kepadaku maka kebaikan baginya, dan bila berprasangka buruk maka keburukan baginya” (HR Ahmad)

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment