Thursday, March 22, 2012

UJUB

Suatu malam sebelum tidur hubby berkongsi ilmu yg dipelajari nya sewaktu kuliah Maghrib di surau berdekatan rumah.

Nabi saw. bersabda, "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”. (HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Dan untuk pertama kalinya waktu itu saya mendengar perkataan UJUB..

Apakah UJUB..??

Ujub ialah PERASAAN kagum atas diri sendiri..Merasa diri HEBAT..Bangga diri.,dan Terpesona dengan kehebatan diri.


Perasaan ujub boleh datang pada bila-bila masa.

  • Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.
  • Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.
  • Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.
  • Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.
  • Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya.

Lepas saya search di pak cik Google..sungguh banyak rupanya hadis2 serta firman Allah yang berkaitan dengan sifat Ujub ini..

Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."(Surah An-Nisaa', sebahagian ayat 36)

Nabi saw. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (perasan lawa). Lalu Allah tengelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat.” (HR Bukhari dan Muslim)

Imam Nawawi rahimahullah berkata,”ketahuilah bahwa keikhlasan niat terkadang dihalangi oleh penyakit ujub. Sesiapa ujub dengan amalnya sendiri maka akan terhapus amalnya". (Syarh Arba’in)

Komen saya.,sebagai manusia biasa..perasaan yang tersenarai di atas sangat mudah hinggap di hati kita..tanpa kita sedari kadang-kadang tatkala orang memuji kita "cantiklah mata awak.,suka saya tengok".."hebat sungguh perkongsian & ilmu saudara".."andalah pendakwah yang saya kagumi"..mungkin pujian hamba Allah itu ikhlas..tapi apakah perasaan yang bermain di hati kita kala itu..??timbul tak perasaan ujub tu ye..??pernah tak terfikir "uisshhh..hebat aku ni..terkesima orang lain dibuatnya..len kali aku kena lebih hebat supaya orang akan komen segala puji-pujian lagi.."..huhhh..!!

Ya Allah..kalau dikaji & diingat-ingat semula..banyak sungguh pujian orang yang akan menjerumuskan kita ke neraka..oleh kerana itu jugalah ada yang mengatakan "Pujian itu membunuh"..dalam Islam sendiri pun sesungguhnya segala puji-pujian itu hanyalah untuk Allah SWT..

Ingatlah, semua kelebihan adalah anugerah dari Allah, oleh itu kagumlah hanya kepada Allah, bukan diri sendiri..

No comments:

Post a Comment