Friday, March 30, 2012

Refinance Pinjaman Rumah


Refinance adalah sesuatu yang biasa kita dengar..Maksudnya adalah "kita buat pinjaman baru untuk rumah yang sedia ada"..perlukah refinance..??Jawapan nya berbeza pada setiap individu..namun ada beberapa kebaikan yang perlu kita consider untuk refinance pinjaman rumah ini..antaranya adalah :

  • Jimat beribu-ribu ringgit

Apabila kita dapat pinjaman baru yang faedah nya lebih rendah untuk refinance rumah, kita boleh berjimat sehingga 50% daripada pembayaran pinjaman perumahan..!

  • Dapat cash out

Kita layak untuk mendapat lebihan tunai sekiranya nilai rumah kita melebihi baki pinjaman yang tinggal.

  • Mengurangkan risiko faedah yang turun naik

Kita boleh tukar daripada pinjaman konvensional flexible interest (yang interestnya turun naik) kepada fixed interest rate atau pinjaman perumahan islamik. Sekiranya interest semasa lebih rendah, maka kita boleh guna cara ini untuk menikmati kadar faedah yang lebih rendah untuk seluruh tempoh pinjaman.

  • Mengurangkan tempoh pinjaman

Penjimatan daripada refinance (dengan kadar interest yang lebih rendah), boleh digunakan untuk mengurangkan tempoh pinjaman sekiranya kita tidak mengurangkan ansuran bulanan.

  • Menyatukan semua pinjaman (consolidation)

Kita boleh menggunakan wang tunai daripada cash out untuk settle pinjaman lain seperti pinjaman kereta, personal loan, hutang kad kredit dan sebagainya..so, kita hanya perlu bayar pinjaman perumahan sahaja setiap bulan.

Blog yang sangat bagus bagi sesiapa yang meminati property investment..

No comments:

Post a Comment