Sunday, February 12, 2012

Celik Mata..Reset Minda & Jiwa



11 Feb 2012..bersama Prof Dr Muhaya Hj Mohamad..

Hampir 3 jam tetapi rase mcm 20 minit je bile dgr Prof Muhaya bercakap..dlm keadaan yg sgt santai beliau berkongsi cara "bagaimana kite perlu membuat perubahan ke arah hidup yg lebih bahagia, tenang dan bermanfaat.." Ini dilakukan dengan mengubah cara berfikir, cara melihat sesuatu dan meningkatkan kualiti kehidupan dengan meningkatkan kesedaran diri dan memperbaiki konsep diri sendiri.

Kite perlu meningkatkan kualiti kehidupan dalam 5 aspek penting iaitu :
  1. kesihatan fizikal
  2. kesihatan mental
  3. kekuatan rohani
  4. kebahagiaan hubungan sesama manusia
  5. kualiti kewangan
Yang pertama : "Mengubah cara berfikir"

Kes 1 :

"Duit kite dicuri org"..kite biase nye akan marah pencuri tersebut..mcm2 sumpah seranah kite hamburkan pd si pencuri..TAPI..Prof kata :"kite perlu bersyukur & berterima kasih pd pencuri tersebut..mungkin duit yg dicuri itu adalah hasil yg shubhah dlm cara kite mendptkan duit tersebut dan indirectly si pencuri telah membersihkan & menyelamatkan kite dr makan hasil yg diragui..Allah tidak akan izinkan sesuatu itu terjadi tanpa sebab musabab nya..

Kes 2 :

"Isteri yg ditinggalkan suami tanpa nafkah"..si isteri akan terjerit2 tuntut hak di mahkamah..maki2 bekas family in law..bergaduh bagai nk perang dunia dgn ex husband bile nk minta nafkah & mcm2 lg..TAPI..dr perspective seorang Prof :"kita perlu bersyukur..mungkin dulu masa kite baru2 kawin..dua2 pun jahil..skrg bila kite sudah berusaha utk berubah..tapi suami tak nak berubah..jd Allah putuskan hubungan tersebut utk menyelamatkan kite dr manusia yg jahil itu..menjerit2 kt mahkamah pun tk guna sbb..hati manusia milik Allah..hanya Dia lah yg akan menggerakkan nya..minta pd Allah semoga ex husband tu lembut hati & sedar tanggungjawab dia pada anak2..

Kes 3 :

Prof ada kata "jika kita baik..Allah akan izinkan kite berjumpa org yg baik2 shj..TAPI sekiranya kite berjumpa org yg tidak baik..ingatlah..mungkin ada keTIDAK baikan yg telah kite lakukan.." dari sini kite boleh nilai diri kite & nampak bayangan kite pd 2o tahun akan dtg..ingatlah..kite harus mencari pencen syurga..!!

Yang kedua: "Mengubah cara melihat sesuatu"

Kes 1:

"Masalah anak nakal"..hahhh..mak2 yg ada anak2 yg agak hyperactive nihh..apa agak2 ayat yg selalu keluar dr mulut kite..??
  • ko ni kenapa degil sgt..??
  • nape tak mo dgr cakap org tua..??
  • sape suruh lari2..??
  • padan muka..tu la mak da ckp jgn naik motor laju2..da jatuhh..baru ko rase..??
  • tu la..hisap rokok lg..da kena gantung sekolah..??
Tolonglah berhenti bercakap PASAL/PE'EL anak..kite seharusnye perlu berckp DENGAN anak..macam mana..??
  • kite perlu hormat anak2 kite klu kite nak anak2 hormatkan kite..
  • pandanglah mata anak bile bercakap..
  • berikan perhatian bile anak2 pula bercakap..
  • berikan tindak balas segera bile anak memerlukan kite..
  • roh & perasaan mempengaruhi fizikal kite..semaikan kata2 positif & baik pada anak2 serta persekitaran nya..
  • panggil anak dgn nama yg baik2..(skrg ni ramai sgt anak yg nama panjang2 smpi 3,4 perkataan..last2 panggil "boboi la..kiki laa..lala la.." hahhh..tu doa tau utk anak2 kita..)
Kes 2:

"Apabila kite melihat org tidak menutup aurat"..biase yg kite tgk..org yg baik2 ni kononnye akan memandang sinis & mengutuk2 mereka..TAPI..Prof kata : "berbaik sangka lah pd mereka..kasihani mereka..mungkin kerana mereka tidak berilmu maka mereka pun mendedahkan aurat..sebaliknya kite yg berilmu pun banyak sgt dosa2 yg kite lakukan.."..pandanglah kesan cela yg ada pada tudung kite sendiri supaya kite tidak nampak kotoran pd baju orang lain..

Yang ketiga: "Meningkatkan kualiti kehidupan"

4 Prinsip utk Hidup Tenang :
  1. hormat pd semua makhluk2 Allah..tak mengira pangkat/darjat
  2. sentiasalah bersikap lemah lembut..
  3. jujur dan tidak hipokrit..!!
  4. sentiasalah fikir "apa yg saya boleh lakukan utk memberi manfaat pada org lain"
Jauhilah sikap EGO..antara contoh2 org yg mempunyai EGO yg SANGAT2 TINGGI ialah : (sempat salin 5 jek..huhu..Prof bagi 7..nati da ingat kite updated k..)
  1. suka marah..
  2. suke compete..
  3. sentiasa nak lebih dr org..
  4. sentiasa nk superior org..
  5. sentiasa pandang tittle/pangkat/kekayaan..
Setakat ni jek yg sempat tersemat di minda & mampu dikongsi bersama..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment