Sunday, February 26, 2012

Client Baru & Syukur..------@@@

Setiap kali hati berbunga, ucapan syukur sgt ringan & mudah dilafazkan dimulut.,ini lah manusia..termasuklah AKU..terkadang sewaktu perasaan kecewa, sedih, hampa, & marah melanda..kenapa SYUKUR itu seolah2 terlalu berat..??dalam keadaan begitu, terkenang jua utk berSyukur..namun bisikan iblis lg kuat menggoda sehingga kesedihan menjadi melampau2..seolah2 kegembiraan itu tidak pernah dikecapi..ya Allah..zalim nya aku terhadap diri ku sendiri.

لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمين
“Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.”

Ironinya : syukur hanya utk kegembiraan sahaja, dan kesedihan tidak perlu di syukuri..???BERUBAH lah untuk mengubah..mulakan dari sifat SYUKUR ini..

Ok..let start to sharing..

Hari ni, kepenatan sgt sebab berjemur tgk anak bersukan..blk rumah sempat basuh kaki & muka shj then tertido..sgt lama sehingga hampir masuk waktu asar..tetiba jam 6 ptg, ada client (nurse) dr private hospital call, dia bg tau doktor kt tempat keje dia suh dtg skrg coz nk invest EPF..seperti biasa "memanjatkan syukur ke hadrat Ilahi"..sebagai UTC yg agak lama & berpengalaman, meyakinkan prospek yg sudah mempunyai minat adalah perkara yg sgt mudah..so ari ni closed deal dgn seorang doktor muda utk EPF investment plus CASH investment rm10k..

Bagaimana dengan mudah boleh closing EPF & CASH serentak..??

Oleh kerana prospek adalah referral @ diperkenalkan oleh client, maka peluang utk kita close adalah 80%..the rest of 20% adalah BAGAIMANA & SIAPA anda..??

Lakukan fact finding yg SEMPURNA & BERTUJUAN..ramai dikalangan UTC kurang mahir melakukan fact finding..kebanyakkan nya terlalu fokus kpd presentation semata2..takut presentation tak power lah..takut prospek tanya soalan macam2 & pelik2 laa..risau kalau prospek tak yakin pada kita la..tolong BUANG & UBAH perasaan/sikap begitu..perkara paling penting namun sering diabaikan oleh UTC ketika berjumpa client utk pertama kalinya adalah FACT FINDING..baki 20% utk kita close the deal adalah..BAGAIMANA kita membawa diri kita & SIAPA kita dimata prospek..??

Kita perlu membawa diri kita sebagai seorang FINANCIAL PLANNER bukan sekadar agent unit amanah..dan kita adalah seorang yg sangat MEYAKINKAN serta pakar dalam bidang UT ini..!!

Lakukan fact finding yg sempurna..contoh :
  1. Bagaimana dia tahu berkenaan UT..?? tujuan nya utk kita membuat penilaian sejauh mana knowledge dia berkenaan UT..so, mudah lah utk kita meneka antara soalan2 yg bakal ditanya & presentation mana yg bersesuaian..kalau dia dpt tahu dari kawan2 shj, maknanya kerja kita agak mudah kerana kita hanya perlu present fundamental atau basic sahaja..selebihnya kita hanya perlu handle objection or rumors dr kawan2..tapi sekiranya dia tahu dari pembacaan @ pernah ada pengalaman, kita perlu lebih detail & tunjukkan fakta2 berkenaan..ini sgt penting utk meyakinkan prospek & membuktikan bahawa kita seorang yg sgt meyakinkan..
  2. Kenapa & apa yg mendorong dia minat utk invest dalam UT..??bagi referral prospect, soalan ini amat penting kerana dari sini kita bole mengetahui tujuan & faktor yg mendorong dia utk invest..sekiranya tujuan & faktor pendorong itu tidak tepat, adalah tugas kita untuk membetulkannya supaya ianya mencapai sasaran..
  3. Apakah matlamat pelaburan serta serba sedikit latar belakangnya..??ramai yg mengatakan saya agak daring bila saya bertanya "berapa duit simpanan yg En/Puan ada sekarang dan dimana En/Puan simpan..?"..sebenarnya soalan ini sgt penting utk kita tanya kpd prospek client..tujuan nya adalah untuk memudahkan kita membantu client membuat perancangan & asset allocation..dari sini juga lah kita dpt tahu samada prospek kita itu bole invest cash atau tidak..tanyakan soalan ini dengan penuh keikhlasan utk membantu..prospek client kita akan merasai keikhlasan kpd soalan itu & akan menjawab dgn jujur..sekiranya kita teragak2 & mempunyai kepentingan peribadi dgn soalan tersebut, client tidak akan menjawab soalan itu..YAKIN lah..dengan keikhlasan yg kita pamerkan, maka, client akan memberikan 20% baki keyakinan nya kepada kita..
So..jgn teragak2 utk melakukan FACT FINDING..ini sangat PENTING..kegagalan atau kebocoran utk melakukan fact finding dgn sempurna akan menimbulkan kesukaran utk kita close deal & kemungkinan mslh dikemudian hari..contohnya : keyakinan client akan hilang sekiranya matlamat dia & apa yg kita cadangkan tidak selari..

Wallahulam..

No comments:

Post a Comment